UniCredit LAB este o inițiativă strategică a UniCredit Bank în colaborare cu The Institute, din cadrul Romanian Design Week 2023, prin care se dorește dezvoltarea unor strategii de sustenabilitate pentru antreprenorii locali din industriile creative, în speță designerii de produs care folosesc materiale naturale, reciclate, dar şi producători, designeri sau studio-uri care folosesc tehnologie avansată.
Proiectul pilot a avut loc pe parcursul a 3 zile si a fost un program intens de educare, ce a constat în prezentări și sesiuni de mentorat, pentru a încuraja creativitatea, sustenabilitatea și diversitatea. A fost un proiect inter/transdisciplinar, o platformă pentru experimentare și conexiune care a stimulat colaborarea, a propus linii de finanțare și a generat noi scenarii de sustenabilitate pentru business-urile creative din România.
Pentru ȋnscrierile la UniCredit Lab, am făcut un call public, ȋn care am anunţat grantul in servicii, ce urma sa fie oferit la finalul celor 3 zile de Lab, de catre juriul format din Anca Ungureanu (UniCredit Bank), Tudor Coltan (avocat specializat pe businessuri creative), Mihaela Tutunaru (The Institute) si Delia Poleac (FABIZ). In urma pitch-urilor foarte bune, juriul a decis sa aleaga doi castigatori: ACT si Archaag.
Alexandra Matei - ACT Arthtritis Curved Tableware | https://actdesign.ro
ACT sau Arthritis Curved Tableware este un set de tacâmuri cu mâner flexibil dedicat persoanelor cu probleme de mobilitate a membrelor superioase (pacienți cu artrita sau cu alte afecțiuni permanente sau temporare - 7% pop. glob.).
ACT le redă acestor persoane independența și bucuria de a mânca. Geometria variabilă a mânerului permite utilizatorului să modifice forma acestuia în funcție de propriile nevoi, de stadiul bolii sau odată cu evoluția diferitelor afecțiuni. Mânerul este moale și cu un diametru mare, fapt ce îl ajută pe utilizator să nu aibă dureri suplimentare atunci când manevrează tacâmul. Gama cuprinde 5 piese: lingură, furculiță, spork, linguriță și cuțit. ACT este rezulatatul unui proces de cercetare, discuții cu medici și pacienți, testare, prototipare și dezvoltare permanentă a produselor pe baza feedback-ului direct al beneficiarilor. ACT este brevetat la nivel european (EUIPO) din anul 2019. În acest moment, produc tacâmurile manual, dar îmi doresc să automatizez producția pentru a putea certifica produsul și pentru a-l putea pune pe piața națională și internațională.
1. Cum ați ajuns să participați la UniCredit LAB și cum vi s-a părut experiență?
Am aflat de UniCredit LAB de pe pagina de Facebook Romanian Design Week pe care o urmăresc cu interes de ani buni. Descrierea proiectului era interesantă și mi s-a părut o oportunitate foarte bună pentru mine și pentru proiectul ACT - tacâmuri flexibile. Au fost 3 zile intense, cu multă informație primită de la profesioniști, cu networking ȋntre creativi și cu multe teme de gândire. Cred că unul dintre cele mai interesante aspecte ale programului este varietatea de proiecte care a fost selectată și faptul că poți face schimb de idei pe diverse teme.
UniCredit LAB cred că poate fi descris că un moment în care ȋți analizezi ideea/business-ul din diferite unghiuri și vezi ce faci bine și ce nu, unde ȋți vin și idei de ce ai putea face nou. Pentru mine și ACT, UniCredit LAB a fost ca un bootcamp din care am plecat cu o listă lungă de lucruri pe care să le facem în viitor și cu o lista de contacte.
2. Ce idee, instrument de lucru sau concept, prezentate în cadrul UniCredit LAB le-ați pus în aplicare în cadru businessului vostru? Sau v-ați dori să le aplicați în viitor?
Nu cred că exista concept sau prezentare din care să nu fi plecat cu ceva pe care să îl pot aplica pentru ACT. Chiar dacă informația a fost multă și într-un timp relativ scurt, faptul că ni s-au prezentat diferite aspecte ale unei idei/business (design thinking, marketing, branding, legal, finanțare etc) a fost de mare ajutor. UniCredit Lab m-a ajutat să îmi fac un plan pentru următoarea perioadă și să proritizez acțiuni pe care poate nu le consideram atât de importante pentru un start-up.
3. Care sunt zonele unde cauți insipratie, idei de dezvoltare sau noi oportunități pentru businessul tău?
ACT este un produs destul de nişat, publicul ţintă este destul de limitat și cu caracteristici specific ceea ce face mai dificil să găsesc locuri din care să mă inspir și să îmi vina idei. Ce m-a ajutat forarte mult în procesul de creație până acum au fost discuțiile cu pacienții. Înțelegerea nevoilor acestora și surprinderea modului în care aceștia își petrec viața de zi cu zi a fost o reală sursă de inspirație pentru tacâmurile ACT și de ce nu și pentru niste produse viitoare. Mergând mai departe către promovare, marketing, branding, customer experience sau alte astfel de aspecte foarte importante în dezvoltarea unui produs și a unui brand, mă inspir de pe social media foarte mult. Îmi place să urmăresc ce funcționează și ce nu la alte branduri și să încerc să folosesc parte din aceste idei și la ACT.
4. Cum se deosebește ACT de restul tacâmurilor ergonomice? Probabil așa a apărut Spork, de ce l-ați adaptat?
ACT este un set de tacâmuri cu mâner flexibil ceea ce permite utilizatorului să modifice forma acestuia în funcție de nevoile sale și de evoluția bolii. Toată aceasta adaptabilitate a formei mânerului face că utilizatorul să se poată bucura în permanenţă de un tacâm ergonomic. Aceasta este cea mai importantă caracteristica a tacâmurilor flexibile ACT.
Chiar daca mai există câteva tacâmuri cu aceasta caracteristica, noi ne diferențiem de ele prin mecanism, design și gama de produse, ba mai mult, deținem și un brevet la nivel European pentru aceste tacâmuri. Spork-ul sau mai bine zis acest tacâm care combină lingura (spoon) și furculița (fork) nu este unul pe care l-am inventat. Am preluat acest tacâm care a apărut undeva pe la jumătatea secolului al XIX-lea pentru că am observat că o furculiță mai adâncă poate fi mult mai confortabila pentru a duce mâncarea la gură.
5. Unde te vezi peste 5 ani cu afacerea ta?
Ce întrebare frumoasă! Pe cât de frumoasă este, pe atât de dificilă pentru că niciodată nu știi ce ȋți rezervă viitorul. Pot spune în schimb care este planul nostru pe termen mediu și lung. În primul rând urmează o perioada în care ne vom concentra pe transformarea tacâmurilor flexibile ACT dintr-un produs handmade într-unul de serie. Acest lucru ne va permite să avem niște produse certificate care pot fi vândute la scară largă și prin mult mai multe canale. Ne gândim să contactăm clinici, centre de recuperare, spitale din ţară și nu numai pentru a începe să vindem acest produs și B2B. Daca privesc și mai departe, sper că peste 5 ani, într-un interviu viitor, să vă spun că ACT este un brand românesc care și-a extins gama de produse pentru persoane cu diferite probleme de mobilitate și care le vinde în întreagă lume. Îmi doresc foarte tare ca acest proiect să reușească și să putem transforma viața de zi cu zi a persoanelor cu probleme de mobilitate într-una puțin mai simplă și mai plăcuta.
6. Care sunt cele mai valoroase experiențe din care ai învățat, din activitatea antreprenoriala?
Chiar dacă în continuare mă consider mai mult un designer decât un antreprenor, am trecut prin multe cu ACT de-a lungul timpului. Sunt la început de drum și încă experimentez, dar pot să vă zic câteva concluzii la care am ajuns după ce am trecut prin diferite experiențe plăcute sau mai puțin plăcute. Prima concluzie este că testarea produsului tău cu beneficiarul direct este foarte importantă. E posibil ca tu să ȋți fi imaginat un produs care să nu răspundă acelei nevoi specifice sau un produs de care să nu fie nevoie. Când spun asta îmi vine în minte momentul în care am testat primul nostru prototip. Erau două tacâmuri grosolane, cu capete din lemn, cu mânere groase de abia puteai să le cuprinzi, dar care în mintea mea rezolvau problema flexării articulațiilor degetelor atunci când folosești tacâmul. S-a dovedit că dimensiunile mânerului erau exagerate și că genul acesta de tacâm nu poate fi folosit cu ușurință de nici o ființă umană indiferent dacă suferă sau nu de vreo problemă de mobilitate. Această povestioară este dovada clară că nu ai cum să faci un produs perfect din prima încercare și că e nevoie de multe experimente și teste pentru a ajunge pe drumul cel bun.
O altă concluzie ar fi aceea că trebuie să ai mare grijă la proprietatea intelectuală și la protejarea ideii pentru că nu știi nicioadată ce pericole te așteaptă.
Închei într-o notă mai pozitivă și vă spun că un aspect foarte important în antreprenoriat este networking-ul. E important să le povestești celor din jur despre ideea ta pentru că niciodată nu știi de unde pot lua naștere colaborări.