Pentru că 2020 este un an al schimbărilor, iar cea de-a opta ediție a Romanian Design Week abordează tocmai această temă, am fost curioși să aflăm cum se raportează profesioniști din domeniile creative la schimbare astăzi.
Expertizele lor se vor regăsi și în expoziția Possible Realities @CHANGE, care va avea loc la Combinatul Fondului Plastic în perioada 11-20 septembrie.
Astăzi vorbim cu fondatoarea Teikna Design, Claudia Neri, care a înființat studioul în Milano, înainte de a se muta în America de Nord. Cu „mentalitatea de tip boutique” și abordarea sa, Teikna Design a lucrat cu succes cu diverși clienți din ambele părți ale Atlanticului. Claudia este recunoscută pentru munca îndrăzneață și elegantă în design, lifestyle și corporate. Activitatea ei a primit mai multe premii și recunoaștere în industrie, inclusiv AIGA (Institutul American pentru Arte Grafice); ADCC (Clubul de publicitate și design din Canada); Arte Aplicate; Revista Communication Arts;HOW; Premiile GOOD DESIGN, Muzeul Atheneaem de design din Chicago; Graphis.Claudia este de asemenea lector de design la NABA, DOMUS Academy și Istituto Europeo di Design, Milano.
1. Cum crezi că va schimba pandemia lumea: modul în care trăim sau interacționăm cu ceilalți, orașele în care trăim și spațiile în general?
Se întâmplă deja multe lucruri, atât pozitive, cât și negative. De exemplu, acolo unde locuiesc, în Milano, vedem deja că se formează noi obiceiuri. Oamenii au încercat să facă lucruri în aer liber mult mai mult ca niciodată, iar restaurantele și barurile au ocupat zonele de parcare cu locuri în aer liber. Drept urmare, orașul arată acum mai frumos și mai viu. Acest lucru este, evident, unul bun.
Un alt element nou este faptul că, în interiorul orașului, oamenii folosesc biciclete și motociclete pentru a se deplasa mai mult ca oricând, în timp ce navetiștii din oraș și-au schimbat modul de transport de la transportul public la mașini private, ceea ce provoacă congestie și amenință deteriorarea calității aerului (care a fost mult îmbunătățită în timpul carantinei și chiar mai devreme). Acesta nu este un lucru atât de bun.
Mulți oameni nu s-au întors încă la locul lor de muncă, astfel încât un număr mare de baruri și restaurante unde se ieșea la prânz sau în pauze de cafea riscă să dea faliment. Acest lucru, la rândul său, are un impact vizibil în centrul orașului, unde unele zone arată foarte pustii. Este posibil să aibă loc o scădere a industriei imobiliare dacă oamenii nu se întorc în curând la muncă.
2. Cum va schimba pandemia rolul designului în viitor?
Nu cred că cineva poate prezice exact în ce mod se va schimba rolul designului și al designerilor. Cred însă că designerii sunt deja cu un pas în fața situației, deoarece sunt obișnuiți să se adapteze, să facă față circumstanțelor în schimbare și să rezolve probleme.
Creativitatea este cu siguranță un instrument esențial pentru adaptare. În ceea ce privește traiectoria designului către o lume mai bună, cred că este necesară o serie de alți factori pentru a facilita contribuția designului. Aceasta este o discuție destul de amplă care implică politicile și legile muncii, precum și designul.
Cred că relația cu tehnologia a ajuns la un nou nivel, împreună cu toată determinarea de a continua să funcționeze „indiferent de ce se întâmplă”, o atitudine care a ajutat moralul și a fost instrumentată pentru încercarea de noi modalități de interacțiune. Multe practici de design, inclusiv ale mele, au trebuit să se reconfigureze în ceea ce privește modul în care facem lucruri, cine face ce. Au fost stabilite noi reguli și noi roluri.
5. Ce crezi că se va întâmpla în continuare în lumea designului?
Este prea devreme să spun. Trebuie să vedem dacă ne raportăm pe termen lung sau nu. În general, în perioadele de criză, o viziune puternică și capacitatea de reconfigurare sunt elemente cheie pentru supraviețuire și prosperare. Cred că designul trebuie să găsească un nou echilibru între durabil și „distractiv”. Trebuie să găsim o modalitate de a face sustenabilitatea să fie „eye candy”.
Romanian Design Week 2020, un eveniment prezentat de The Institute și UniCredit Bank, va dezvolta anul acesta o ediție specială, menită să evidențieze rolul esențial al designului în proiectarea unui viitor mai bun, într-o perioadă în care creativitatea a devenit mai importantă ca niciodată. Festivalul abordează SCHIMBAREA, temă anunțată încă de la începutul anului, actualizându-și discursul și proiectele prezentate în acord cu transformările și contribuțiile aduse de industriile creative în perioada pandemiei, sub titulatura CHANGE 2.0.