Pentru că 2020 este un an al schimbărilor, iar cea de-a opta ediție a Romanian Design Week abordează tocmai această temă, am fost curioși să aflăm cum se raportează profesioniști din domeniile creative la schimbare astăzi.
Expertizele lor se vor regăsi și în expoziția Possible Realities @CHANGE, care va avea loc la Combinatul Fondului Plastic în perioada 11-20 septembrie.
Thomas Gheisler este curator australian și producător cultural. A curatoriat expoziții internaționale pentru Bienala de la Viena și Bienala de Design din Londra, iar cel mai recent pentru BIO| 26, cea de-a 26-a ediție a Bienalei de Design din Ljubljana. În prezent, este directorul Muzeului de Arte Decorative Dresden State Art Collections (SKD). Înainte de această poziție, a fost director la Werkraum Bregenzerwald - o inițiativă regională de meșteșug și comerț din vestul Australiei -, unde a condus diverse expoziții și inițiative care cuprindeau meșteșug inovator, design și arhitectură. El este de asemenea curator și director al Design Collection, din cadrul MAK Viena. A jucat un rol esențial în înființarea fundației Victor J. Papanek, din cadrul Universității pentru Arte Aplicate din Viena și este co-fondator Viena Design Week.
1. Cum crezi că va schimba pandemia lumea: modul în care trăim sau interacționăm cu ceilalți, orașele în care trăim și spațiile în general?
Un nou termen a apărut în această perioadă, distanțare socială: cum putem noi fi sociabili menținând distanțarea socială? Cred că aceasta este și va continua să fie întrebarea cheie a acestei situații. M-a inspirat să văd tot felul de oameni creativi răspunzând din diferite locuri ale lumii. În mod interesant, cele mai multe inițiative aveau rădăcini tradiționale, precum cântatul, dansatul, naratul poveștilor. Desigur, și sfera digitală ne-a ajutat să repășim această distanțare în anumite domenii: am descoperit noi metode de a interacționa și de a colabora în viața privată și în afaceri. Pe de altă parte, e de asemenea clar că a fi sociabil cuprinde și fizicul și spațiul în relație cu ceilalți, iar noi, ca oameni, nu ne putem deplasa, indiferent de câte dispozitive avem la îndemână sau câte inventăm. Văd un viitor vast pentru designerii care privesc dincolo de ceea ce numim design social. Designul a fost întotdeauna orientat către sociabilitate.
2. Cum va schimba pandemia rolul designului în viitor?
Situația curentă deschide multe oportunități pentru designeri de a fi creativi. Am fost martorii unei explozii de soluții pentru a trăi în izolare, un fel de design de supraviețuire, dacă vrem să exagerăm puțin. Toate acestea, într-un context în care resursele se epuizează, iar noi am devenit mai puțin dăunători planetei. COVID19 a fost și este un test care ar putea deveni noul normal în ceea ce privește alte pandemii, crize globale sau schimbarea climatică. De exemplu, ce vor însemna în viitor mobilitatea și călătoritul? Vom mai călători în interes de serviciu sau merge în vacanțe, așa cum o făceam înainte de Coronavirus? Trebuie să depășim multe ritualuri și rutine, iar designul e nevoie să se schimbe.
3. Crezi că este creativitatea un instrument esențial pentru adaptare și/sau pentru schimbare? Crezi că traiectoria actuală a designului duce către o lume mai bună?
Desigur. Dacă nu ar fi, n-aș mai fi fost interesat de design și puterile sale.
4. Cum a fost afectată lumea designului de pandemie și cum poate ea deveni mai relevantă și mai rezistentă?
Romanian Design Week pare să fie printre norocoșii care-și pot ține ușine deschise publicului anul acesta. Activitatea multor evenimente, târguri, expoziții a fost întreruptă – poate pentru totdeauna. În cele din urmă, toți cei din bula designului au fost afectați, mai mult sau mai puțin. Am conștientizat astfel că totul este conectat, iar modelele existente, cât și modul în care obișnuiam să facem lucrurile, nu erau cele mai reziliente. Designul are cu siguranță un cuvânt de spus în această privință, așadar este relevant – ține de noi să înțelegem acest lucru și să acționăm în conformitate.
5. Ce crezi că se va întâmpla în continuare în lumea designului?
Idealul meu, ușor utopic, este să învățăm ceva din toate astea. De asemenea, existe niște gânduri distopice cu privire la faptul că noul normal poate duce la un progres al dezvoltării asupra compensației, precum și la niște hipermodele: de hiperturism, hiperconsumerism, iar în cele din urmă, hiperdesign.
Romanian Design Week 2020, un eveniment prezentat de The Institute și UniCredit Bank, va dezvolta anul acesta o ediție specială, menită să evidențieze rolul esențial al designului în proiectarea unui viitor mai bun, într-o perioadă în care creativitatea a devenit mai importantă ca niciodată. Festivalul abordează SCHIMBAREA, temă anunțată încă de la începutul anului, actualizându-și discursul și proiectele prezentate în acord cu transformările și contribuțiile aduse de industriile creative în perioada pandemiei, sub titulatura CHANGE 2.0.