Marius Miclăuș avea o vagă idee despre ce însemnă să accepte provocarea de a proiecta un refugiu montan aflat la 2100 m altitudine, într-un buget restrâns. Cu atât mai mult cu cât a cerut ca execuția să o facă tot echipa sa, bazându-se pe experiența acumulată în 10 ani de workshop-uri cu studenții. Un far în munți, în Făgăraș, la Călțun, aceasta urma a fi tema de studiu.
Pe lângă toate celelalte subteme – transportul cu elicopterul a devenit definitoriu în proiectare (cele peste 4 ore de discuții cu piloții au trasat tehnologia de execuție și de implementare a proiectului), se mai regăsea execuția în condiții extreme, materialele alese cu grijă pentru un spațiu special și inducerea unei atitudini...la a(l)titudine. Toți cei implicați aveau sa învețe din această experiență extremă. Orice greșeală putea să ducă la eșec, deci presiunea era mare.
Materialul ales, CLT (Cross Laminated Timber) se preta foarte bine din perspective diferite – rezistent pentru zăpada abundentă (refugiul a fost calculat la încărcare de 2 to/mp), ușor în raport cu rezistența lui la vânt, prietenos ca suprafață și, nu în ultimul rând, a fost ales pentru mirosul său. Tăiat la unghiuri stabilite din forma dinamică în vânturile puternice, acesta urma să fie acoperit cu tablă din aluminiu ce preia verdele mușchilor de pe pietrele din sit. Funcțiunea simplă, dar mai mult decât necesară într-una din zonele cele mai expuse la accidente din munții României este simplă – spațiu pentru prim ajutor salvamont (3 locuri) și spațiu pentru turiști (19 locuri). Locația a fost ușor mutată față de refugiul vechi (realizat acum 40 de ani) din considerente de protecție a poluării lacului și funcționale (platforma existentă rămâne spațiu pentru aterizarea elicopterelor necesare în caz de urgență). Pe lângă toate acestea era astfel eliminat curentul continuu de aer existent în valea Călțunului. Panoul fotovoltaic, introdus la baza turnului ce lasă lumina să intre, definind un spectacol pe tot parcursul zilei, dă independență energetică structurii turistice și, în același timp, semnalizează ca un far localizarea, un concept ce caută să întărească ideea de atitudine.
Concept și architectură – Archaeus ltd. / arh. Marius Miclăuș
Colaboratori: arh. Ovidiu Bălan , arh. Paula Ivan, studenți - Maria Andrecencu, Raluca Nicoleta Ciobanu, Raul Andronache
Metal: Path’s Rout / ing. Cornel Farcaș
CLT: Inginerie Creativă / ing. Marius Șoflete
Pilot: Cdr. Nicolae Chiriță