Mergi la conţinutul principal
search

Centru cultural și aulă, Universitatea Politehnică București

  • Artist Adrian Spirescu
  • An 2020
  • Categorie Arhitectură
„În acest proiect, am reinterpretat principiul de aşezare şi conformare al celorlalte clădiri din campus, explorând astfel ambiguitatea dintre ţesut şi obiect.”

- Dr. arh. Adrian Spirescu*

01

Clădirea centrului cultural nu se aliniază la biblioteca existentă a UPB. Prin retragerea generală și prin teșirea fațadei principale, deschide privirea către Rectorat și către Facultatea de Antreprenoriat și lasă loc pentru un spațiu public către aleea principală. În spatele construcției un alt spațiu liber va servi drept parking.

Legătura mai strânsă cu aceasta a fost, de altfel, unul dintre elementele importante ale proiectului. Până la un moment dat, a existat şi ideea unei pasarele între cele două clădiri, aceasta fiind, însă, eliminată din motive bugetare. Au rămas proximitatea şi deschiderea mai multor goluri către bibliotecă, legătură mai degrabă simbolică între două clădiri culturale.

02

Clădirea este un obiect autonom, un poliedru aşezat într‑un spaţiu public. Pe de o parte, un volum atât de particular ar fi avut nevoie de ceva mai mult spaţiu în jur; pe de altă parte, ieşirea din alinieri şi reducerea perimetrului sugerează posibilitatea de a te plimba în jurul lui, precum şi o legătură mai dinamică şi mai puternică între esplanadă şi partea dinspre vest a campusului. Alt avantaj este integrarea diferitelor spaţii şi suprafeţe şi crearea unui peisaj public. Noul scuar (a cărui piesă centrală este o fântână orientată spre centrul cultural) urcă printr‑un pachet de trepte monumentale către intrarea principală, dar se şi îndreaptă  către demisol, deschizând astfel cafeteria de la acest nivel către lumină şi către spaţiul public al campusului. Jardinierele din scuar, fântâna, suprafeţe minerale, scările principale, spaţiile verzi sau gradenele către cafeterie definesc locuri particulare în cadrul acestui spaţiu public nou‑creat. Nucleul spaţial, structural şi simbolic al clădirii este cilindrul de beton ce adăposteşte sala. Structura pereţilor şi a planşeelor din jurul inelului sunt agăţate de acesta. Interiorul sălii este determinat în mare măsură de integrarea funcţională şi estetică a cerinţelor de acustică, vizibilitate, evacuări, flexibilitate.

03


Proiectant general: Carpaţi Proiect // Arhitectură: dr. arh. Adrian SPIRESCU (șef proiect), arh. Marina RAICOPOL, arh. Lucia MIT, arh. Cosmin POPA, arh. Ruxandra IORDAN, pr. Cristian PRISACARU, pr. Daniela CEHAN, arh. Adrian IONITA // Mobilier: Tudor Vespremeanu // Rezistență:  ing. Victor Nedriţă, ing. Ştefan Creţoiu, ing.Cristina Cazacliu (Colonad), ing. Alexandru Boangher // Instalații electrice: Nicolai Grigoraş, Roxana Croitoru // Instalații sanitare: ing. Adrian Băcilă, ing. Camelia Vulpaş, Aura Handrabur // HVAC: Cristian Ţepordei, Victor Voroneanu, Ligia Ciurel // Instalații curenți slabi: Avitech // Studiu acustic: Marius Şmighelschi, Radu Pană


*Proiectul face parte din expoziția CHANGE, care în cadrul Romanian Design Week 2020 propune un exercițiu de regândire și redesenare a rolului designului într-o lume în schimbare.