Mergi la conţinutul principal
search

Crafting Futures | Gareth Neal

  • 21 August 2020
  • News

„Dacă vrei cu adevărat să reușești, atunci trebuie să fii devotat, meticulos, trebuie să ai o minte deschisă și să fii pregătit să eșuezi. De nenumărate ori.”

Gareth Neal și-a deschis studioul în 2006 și de atunci a devenit recunoscut pe plan internațional ca lider în designul de mobilier britanic. Are o abordare progresivă, care combină cele mai recente tehnici high-end de fabricație digitală cu tehnici tradiționale. Munca sa conceptual riguroasă, ecologică și atent lucrată i-a adus colaborări cu studiouri ca Zaha Hadid Architects sau instituții precum Victoria and Albert Museum. 

Gareth Neal work - Copyright Alun Callender

Photo credit: Gareth Neal @Alun Callender

Povestește-ne despre munca ta.

Dintotdeauna mi-a plăcut să creez lucruri. Încă din copilărie am avut o curiozitate naturală pentru procesul de prelucrare a lemnului. Tata era arheolog, pasionat de istorie, de Roma și de lumea romanilor din Marea Britanie, așa că mi-am petrecut o mare parte din copilărie privind înapoi în istorie și cred că am preluat acel interes pentru istorie și în munca mea. Multă vreme am încercat să fiu modern și când încercam asta, obiectele pe care le făceam nu erau moderne. Când am încetat să mai încerc, lucrurile pe care le realizam au devenit contemporane, moderne în mod natural. Această reflecție asupra referințelor istorice, dar și asupra tehnicilor de lucru, a început să devină ADN-ul, amprenta a ceea ce fac. E o referință către un loc în care se folosea în mod tradițional un proces, o moștenire culturală sau către oamenii care făceau asta. Majoritatea lucrărilor mele respectă aceste principii și iau în calcul, în general și amprenta de mediu. 

Care sunt principalele provocări în activitatea ta?

Găsirea oamenilor cu care să lucrez și găsirea unui loc, a unei destinații pentru proiect, sunt principalele provocări. Îmi place să existe o destinație, un rezultat final, o prezentare - un loc în care putem să expunem lucrarea, să vorbim despre ea și să o vindem. Dacă nu există acest element în conexiune cu creativitatea mea, atunci simt că lucrez în izolare și nu văd rostul. Oricare ar fi proiectul, el trebuie să ajungă pe piață, astfel încât să aibă un viitor, să fie progresiv și să poată continua, chiar și după ce energia noastră a fost pusă în realizarea sau proiectarea sa. Este cel mai complicat lucru, pentru că nu există atât de multe organizații care susțin acest tip de muncă. 

De asemenea, fac mobilă, iar vânzarea de mobilă este dificilă. Cred că oamenii din Marea Britanie sunt foarte legați de antichitățile lor. Moștenim piesele de mobilier ale mamei și ale tatălui și ale bunicii noastre și există atât de multă istorie în Marea Britanie și respectăm cu adevărat istoria, așa că tindem să nu le aruncăm. Dacă nu e vorba de o construcție nouă sau de o extensie modernă, oamenii nu sunt interesați de mobilier modern - dar interesul crește treptat.

În plus, costul produselor handmade reprezintă o altă provocare. Prețul forței de muncă și modul în care un obiect de producție în masă va surclasa un obiect handmade sunt un obstacol masiv care trebuie depășit. Prețul produsului înseamnă că este foarte greu pentru cineva să se uite la un scaun și să accepte că în el este muncă de 2000 de lire sterline, pentru că nu a fost făcută în producția de masă, în condiții de muncă ieftină, de peste mări. Dacă vorbim doar de producția din Marea Britanie, atunci costurile devin foarte mari. Și oamenii acceptă asta greu, în condițiile în care poți să cumperi un scaun clasic Charles Eames pentru 350 de lire; da, un produs clasic de design costă 350 de lire, dar este un scaun produs în masă, de aici prețul mult mai mic.

Care crezi că poate fi impactul colaborării internaționale?

Văd colaborarea internațională ca un flux bogat de creativitate și resurse neexplorate, prin care putem dobândi noi cunoștințe despre procese. Valoarea poate să apară când cineva are o abilitate despre care eu nu aveam cunoștințe, iar împreună ne folosim calitățile pentru a crea ceva. 

E valoroasă și colaborarea cu cineva care a lucrat într-un proces tradițional întreaga viață, dar poate nu are experiența de a-l reinventa sau a făcut același lucru atât de mult timp încât are o viziune restrânsă despre unde și cum poate fi aplicat. Iar perspectiva mea este inversă. Există atât de multe oportunități de a ne gândi cum și unde sau pentru cine ar putea fi atractiv ceva. 

Aici am încercat cam tot ce se putea. Acum trebuie să mă uit mai departe. Va fi interesant să explorez cu adevărat ce este disponibil, ce încă mai există și pentru ce mai există o pasiune, ce simbolizează o țară, o națiune sau o zonă și cum să reapropriezi aceste lucruri, să le scoți în față, să îi entuziasmezi pe oameni și să-i atragi să viziteze, să vadă și să învețe. 

Dar un produs ar trebui să stea pe cont propriu, indiferent dacă are sau nu vreo legătură cu România, Marea Britanie sau cu mine, ar trebui să arate bine. Cred că oamenii uită adesea asta - trebuie doar să te asiguri că îi place cuiva produsul tău. Povestea este importantă, dar cea mai importantă este prima reacție a cuiva când îl privește. Dacă obții o reacție bună, atunci poți merge mai departe și poți spune povestea. 

Ai aflat ceva surprinzător despre sectorul de craft din România?

Sunt mai conștient, deocamdată. Sunt mai conștient de cum există o pasiune pentru subiect, aproape la un nivel religios, într-un anumit sens, prin faptul că este perceput ca foarte valoros. De asemenea, sunt mai conștient de dialogul și de dezbaterea intelectuală care se desfășoară în jurul lui, care sunt acerbe. Încă mai pun lucrurile cap la cap și încerc să-mi fac o idee. 

Cum vezi viitorul activității tale într-o lume post-Covid-19?

Un element interesant este cel legat de libertatea de a călători. Dacă suntem forțați să călătorim mai puțin, sfârșim concentrându-ne din ce în ce mai mult asupra propriilor țări și acest lucru nu este atât de bun, pentru că vrei să fii mai expansiv. Teama mea este că țările din Europa s-ar putea reorienta din nou doar către ele însele. 

În ceea ce mă privește, voi continua să fac ceea ce fac, încercând să supraviețuiesc și să fiu cât mai creativ în timp ce supraviețuiesc. Dar contextul actual are cu siguranță impactul său. Pentru mine, ideea de a vinde mobilă online și prin medii digitale este problematică. În mediul digital, este dificil să evaluezi texturile, atingerea, calitatea unui obiect digital. Și dacă această lume Covid-19 ne-a împins pe toți în mediul online, în care cumpărăm online, atunci cred că asta va fi cu adevărat complicat pentru noi, pentru că este dificil să ieși în evidență printre obiectele produse în masă sau obiectele prost făcute. Totul devine despre prezența ta online, despre profilul tău de Instagram sau profilul tău digital. 

Va fi greu, până când vom putea merge din nou la expoziții și vom vedea efectiv lucrările și vom face comparații, vom vedea niște simple instantanee și nu vom putea privi lucrurile mai pe larg. Vrei să poți merge la târgul de mobilă din Milano, în Olanda, în Scandinavia, la Londra sau la New York pentru a vedea imaginea de ansamblu. Cred că este cu adevărat dificil să încercăm să facem asta de pe telefoanele noastre. 

Gareth Neal, Ash George - Photo Credit James Champion

Photo credit: Gareth Neal, Ash George @James Champion

Ce sfaturi le-ai oferi altor practicieni care încearcă să se adapteze?

Să fie deschiși. Nu pot vorbi decât din propriile mele greșeli. La început eram destul de dogmatic, nu eram atât de expansiv sau deschis. Și cred că într-adevăr trebuie să ieși în lume și să cauți peste tot și să încerci să faci ceva original, unic. Nu să copiezi abordarea altcuiva, ci să-ți creezi propria abordare. 

Dar dacă vrei cu adevărat să reușești, atunci trebuie să fii devotat, meticulos, trebuie să ai o minte deschisă și trebuie să fii pregătit să eșuezi. De nenumărate ori. Și atunci vei începe să ai succes. Mulți oameni eșuează și se opresc. Mulți nici măcar nu încearcă. Sunt prea speriați de eșec, așa că nici măcar nu încearcă. Acesta este primul obstacol. Trebuie să faci întâi ceva, să încerci, iar dacă nu reușești, nu contează. Încerci din nou și nu-ți faci griji. 

Crafting Futures este un program global British Council care contribuie la un viitor mai bun prin activarea potențialului unic al meșteșugului de a inspira oameni din întreaga lume. Programul celebrează valoarea meșteșugului în istoria, cultura și lumea noastră de astăzi.

Prin procesul de creație și prin colaborare internațională, Crafting Futures reunește practicieni, designeri și organizații de patrimoniu din întreaga lume pentru a explora împreună direcții pentru un viitor mai bun.

Lansat în România în 2020, Crafting Futures aduce împreună șase profesioniști din Marea Britanie și organizații, designeri, artiști și activiști din România alături de care pot dezvolta proiecte de învățare colaborativă pentru a susține practicile tradiționale, sustenabile în design.

https://www.britishcouncil.ro/programe/arta/crafting-futures