Mergi la conţinutul principal
search

Dan Perjovschi, despre Jurnal de virus, parte din expoziția Antifragile din cadrul Romanian Design Week

  • 24 August 2020
  • News

În așteptarea celei de-a opta ediții a Romanian Design Week, care va avea loc în perioada 11-20 septembrie, am decis să vă prezentăm o parte dintre proiectele ce vor putea fi văzute în expoziția Antifragile. Aceasta va prezenta noi preocupări din lumea designului, prin inițiative și proiecte care au contribuit pozitiv la situația actuală cauzată de pandemie.

Astăzi vorbim cu Dan Perjovschi despre Jurnal de virus.

Pe 9 aprilie ar fi trebuit să aibă loc vernisajul lui Dan Perjovschi la White Cuib: „reCOVER“. După ce galeriile şi muzeele s-au închis, s-au schimbat de câteva ori şi planurile expoziţiei. Între timp, expoziţia a devenit Jurnal de virus, proiectul lui Dan Perjovschi, momentan doar online.

Mai mulţi artişti din ţări diferite s-au alăturat proiectului, arătând, prin lucrările lor, cum e viaţa în timpul pandemiei: George Roşu, Ana Kun, Aldo Giannotti, Olivier Hölzl, Gloria Luca, Tudor Pătraşcu, Cosmin Haiaş, Răzvan Cornici, David Böhm & Jiří Franta, Cathy Burghi,  Benedek Levente, Oana Lohan, Cristian Răduţă, Minitremu, Bartha Sándor, Restu Ratnaningtyas, Marishka Soekarna, Magdalena Pelmuş, Luciana Tamas, Zara Alexandrova, Zoran Georgiev, Roberto Uribe Castro, Alina Andrei. Ca invitaţi s-au numărat, printre alţii: Beagles & Ramsay, Lea Rasovszky, Suzana Dan, Alex Bodea, Miklos Onucsan, Şerban Savu, Cristi Pogăcean, Takehito Koganezawa, Michele Bressan, Răzvan Botiş, Brent Birnbaum, Cătălina Nistor, Dimitar Solakov , Alexandra Mocan, József Bartha, Mihai Iepure- Górski, Lucian Indrei, Bianca Mocan, Monotremu, Cosmin Bumbuţ, Saddo.

Dan Perjovschi_jurnal de virus

1.       Cum a fost pentru tine experiența de a lucra la un proiect ale cărui rezultate sunt transmise către public în timp real? Este primul proiect de acest gen la care ai participat?

Nu e primul, dar a fost cel mai masiv şi mai numeros. Am mai fost în priză câteva zile şi nopţi când cu Roşia Montana sau Ordonanţa 13 sau am mai trimis faxuri zilnice (mai ştiţi ce e ăla fax?) într-o sală de expoziţie sau desene de proiectat video, dar pentru o lună, două şi unu pe zi sau la câteva zile. Dar 9-10 săptămâni întruna, zi de zi, câteva postări pe zi, niciodată.

Dan Perjovschi_jurnal de virus2

2.       Ce alte proiecte/ reacții ale creativilor locali sau internaționali ai apreciat în perioada asta?

Mie nu-mi place termenul „creativi". Toată lumea a postat şi a făcut chestii.  Culmea, n-am avut focus să-i urmăresc cap-coadă pe alţii. Jurnalul de virus mi-a mâncat toţi nervii şi toată atenţia, dar am scanat internetul şi cum dădeam de ceva interesant îl invitam pe omu ăla să participe la Jurnal. Aşa ne-am ales cu rubrica Special Guest unde am avut poeţi, dansatori, fotografi, curatori, teoreticieni sau cercetători... pe unii i-am comisionat să ne trimită reportaje din oraşele unde erau (Berlin, Londra, Austin, Paris, Jakarta şi te miri de unde) ca să creăm un context la postările noastre. Uite Monotremu-Minitremu şi temele pentru elevi la şcoala online erau mişto şi i-am luat o săptămână întreagă în proiect. Roberto Uribe (columbian care locuiește la Berlin, prins de pandemie la Bogota) şi colecţia lui de săpunuri din toată lumea (cu ce se spală lumea pe mâini de Covid) şi l-am luat câteva săptămâni la noi. Ce mi-a plăcut (sau ne-a plăcut) ha! am invitat, luat, deturnat. Ha ha.

3.       La ce proiecte lucrezi în prezent?

Am venit din Oldenburg şi merg la Slanic Moldova cu gândul la Zagreb şi Viena (staţiile următoare dacă mă lasă Poporul nepurtător de mască). Sunt proiecte pe zid şi pe geamuri reale. Tot desene.

4.       Cum îți imaginezi că va arăta lumea peste 5 ani? Cât de mult vom fi învățat din această criză?

Habar nu am ce va face lumea, dar e clar că super BIG show nu va mai merge. Kaput Blockbuster. Se va reinventa localul. Şi economia în sensul de modestie.

Eu nu o să mai zbor aşa de mult. Am pus la punct o practică de delegat desene (mi le face pe zid altcineva în locul de pe glob unde nu vreau sau nu pot ajunge). Şi una de colaj (desene deja tipărite -afişe şi ziare- vor fi colatate pe ziduri).  Voi recicla materiale. Voi găsi spaţii şi locuri care nu se închid la prima bacterie (cum fac deja cu tramvaiul desenat la Iaşi şi care a mers pe şine toată Pandemia sau cu Zidul-Ziar Orizontal de la Sibiu care funcţionează de 10 ani fără pauză 24/7, 12 luni pe an.)

Presupun că noi, artiştii (de care n-are nevoie nimeni, conform sondajelor), va trebui să reinventam ce-i aia atenţie şi necesitate şi să ne găsim şi alt rol. TED-urile vor înceta să existe în realitate. Nu mai poţi duce un om peste ocean, trei nopţi la hotel de 4 stele ca să vorbească 15 minute. Trebuie să fim mai respectuoşi cu timpul oamenilor în general şi mai modeşti în pretenţii. Trebuie să dăm mai mult spre societate.

Iar lumea îşi va găsi ritmul deschis-închis, cu mască-fără mască, unele chestii, meserii, joburi vor dispărea, dar vor apărea altele.  Oraşele alea plutitoare sigur nu vor mai intra în Veneţia. Vom fi mai mult online.

Întâlnirea dintre om cu om va fi foarte, foarte preţioasă.

 

Expoziția Antifragile va avea loc la Galeria Sector 1 (Combinatul Fondului Plastic) și va fi dezvoltată în parteneriat cu Zeppelin Design - Cosmina Goagea, Justin Baroncea, Constantin Goagea.

Romanian Design Week 2020, un eveniment prezentat de The Institute și UniCredit Bank, va dezvolta anul acesta o ediție specială, menită să evidențieze rolul esențial al designului în proiectarea unui viitor mai bun, într-o perioadă în care creativitatea a devenit mai importantă ca niciodată. Festivalul abordează SCHIMBAREA, temă anunțată încă de la începutul anului, actualizându-și discursul și proiectele prezentate în acord cu transformările și contribuțiile aduse de industriile creative în perioada pandemiei, sub titulatura CHANGE 2.0.