„Sper să ne amintim de această perioadă, să ne ajute să gândim în continuare în afara tiparelor și să nu uităm ce prețuim cel mai mult”
Alături de Qreator by IQOS, lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care vor fi găzduite de spațiul Qreator by IQOS, în intervalul 11-20 septembrie.
Până ne vom revedea în septembrie, am decis să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții online, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.
Îninterviul de astăzi vorbim cu designerul danez Kathrine Barbro Bendixen, a cărei lucrare face parte din expoziția Matters: Rethinking Materials, dezvoltată de CHART în colaborare cu Designmuseum Danmark.
Photo Credits: Kathrine Barbro Bendixen @Olivia Rohde
Expoziția Matters: Rethinking Materials este curatoriată de Line Ulrika Christiansen din partea CHART și Pernille Stockmarr din partea Designmuseum Danmark și prezintă lucrările a cinci tineri designeri nordici, invitați de organizatori să exploreze practici noi și materiale neconvenționale cu scopul de a deschide o discuție mai amplă despre designul contemporan.
1. Povestește-ne despre lucrarea ta, Inside Out, care face parte din expoziția Matters -Rethinking Materials.
Cum a luat naștere lucrarea?
Inside Out este proiectul meu de absolvire de la Design Academy Eindhoven, din 2016. Am vrut să lucrez cu materiale naturale și să realizez o cercetare aprofundată despre diferitele tipuri de intestine și despre modul de a lucra cu acest material.
Photo credits: Mathias Kruse Jørgensen
Ce te-a inspirat și cum ai început să lucrezi cu intestine?
Prima mea interacțiune cu intestinele a fost în bucătăria verișorului meu, în preajma Crăciunului din 2016, când m-a rugat să-l ajut cu pregătirea acestei rețete tradiționale de cârnați. A trebuit să curăț intestinele și am devenit astfel fascinată de forma lor nedefinită și culoarea de un alb transparent. În acea după-amiază am hotărât să explorez în practica mea acest material.
Ce urmărești prin dezvoltarea acestui proiect?
În mod tradițional, intestinele au fost folosite în industria alimentară. Intenția mea era de a decontextualiza această idee și de a găsi noi metode de a mă folosi de fascinantele caracteristici pe care le are acest material. După câteva cercetări, însă, am descoperit că intestinele de vacă nu mai sunt atât de mult folosite în industria alimentară (există o mică nișă; de obicei se folosesc intestinele altor animale sau înveliș artificial, intestinele vacilor sunt de cele mai multe ori aruncate). Această descoperire n-a făcut decât să-mi întărească motivația de a folosi într-un mod nou acest material uimitor și de a le arăta tuturor frumusețea și posibilitățile din spatele unui material atât de controversat.
Photo credits: Mathias Kruse Jørgensen
Ce încearcă lucrarea să transmită sau să aducă în discursul public?
Lucrarea ne aduce puțin înapoi în timp, pe vremea când totul era folosit și nimic nu se arunca. Intestinele animalelor au fost folosite de-a lungul timpului pentru foarte multe produse. Inuiții foloseau intestinele ca pelerine de ploaie, căci sunt impermeabile la exterior, dar lasă aerul să circule în interior. Gore-TEX-ul a fost inspirat din funcțiile intestinelor. Au fost de asemenea folosite pentru rachetele de tenis datorită durabilității și elasticității lor, dar și ca fir pentru coaserea rănilor, datorită abilității de a se dizolva în timp. Redescoperind aceste avantaje ale materialului, precum și faptul că astăzi este văzut ca un deșeu, mi-am propus să chestionez modul în care privim materialele și să inspir oamenii să le privească diferit. Prin transformarea intestinelor în produse de design interior am vrut să arăt cum materiale cu care suntem obișnuiți în viața de zi cu zi pot fi transpuse într-un cadru complet nou atât din punct de vedere estetic cât și al funcționalității.
Photo Credits: Olivia Rohde
Ce înseamnă pentru tine să faci parte din expoziția Matters - Rethinking Materials?
A fost o experiență extraordinară să-mi pot prezenta proiectul în cadrul Designmuseum Danmark. A fost o oportunitate unică de a expune, de a vorbi despre materiale și funcțiile lor, despre posibilități și contexte de a le folosi. Să fiu într-o expoziție de grup unde fiecare are o abordare diferită asupra materialelor și un mod aparte de gândire a fost o adevărată inspirație. În ziua de azi, cred că noi, ca artiști, designeri și creativi trebuie să fim conștienți de materialele pe care le folosim și cum ne raportăm în general la acestea. Suntem responsabili să pavăm calea către nou, chiar dacă conceptul de „nou” este folosit deja de câțiva ani. Trebuie să continuăm să chestionăm procesele și rezultatele finale și trebuie să ne amintim unii altora ca uneori să ne oprim un moment și să reflectăm. Cred că CHART, Line Ulrika Christiansen și Pernille Stockmarr au creat o platformă uimitoare pentru tinerii artiști și este o onoare pentru mine să fac parte dintre designerii selectați.
2. Cum regândim materialele astăzi? Care este perspectiva ta asupra curiozității și chiar a abilității designerilor de a inova când vine vorba de materiale noi?
Ca designeri, mereu ne dorim să chestionăm ceea ce ne înconjoară. Vrem să explorăm, să experimentăm și să găsim răspunsuri la schimbările contextului actual, al tehnologiei și al societății. Lucrul cu materiale reprezintă o modalitate de a face acest lucru.
Există cu siguranță o preocupare în acest moment pentru regândirea modului în care folosim plasticul și produsele din plastic. Curiozitatea cu privire la bioplastic și refolosirea plasticului a fost de asemenea și încă este o altă preocupare. Noi, în calitate de designeri, meșteșugari și artiști, ne gândim într-un fel sau altul la binele planetei și cum putem reconsidera materialele și modul în care sunt produse și folosite. Ceva în genul„curiozitatea și modul critic de a gândi sunt pentru mine o forma de a accentua responsabilitatea și nevoia de a acționa prin artă și design.”
3. Povestește-ne puțin despre parcursul tău profesional și despre proiectele de până acum. De care ești cel mai mândră?
De când mi-am lansat compania, Studio KBB, m-am axat pe lucrul cu intestinele ca material principal. Am încercat o mulțime de lucruri cu acest material. Cel mai nou proiect al meu este colecția de scaune realizată în colaborare cu bunicul meu în vârstă de 93 de ani, care a fost tâmplar. Stilul lui este destul de convențional, așadar a fost mereu pasionat de scaunele mari, clasice, în stil scandinav. Am făcut împreună designul pentru șapte cadre, în care structura e făcută din lemn de pin, căreia i-am adăugat diferite detalii din intestine. Am avut o expoziție în Danemarca, unde ne-am putut prezenta munca din ultimii ani. Oportunitatea de a participa la acel workshop și de a lucra cu bunicul meu a fost o adevărată inspirație, o experiență de neprețuit și sunt foarte mândră de rezultat!
4. Cum se adaptează sau răspunde scena creativă din Danemarca situației actuale cu care ne confruntăm? Crezi că această perioadă poate fi o oportunitate pentru oameni de a-și redefini valorile, prioritățile și acțiunile?
Sunt sigură că această situație se va transforma într-o oportunitate, nu avem altă șansă. De cele mai multe ori, așa lucrează oamenii sau creativii. Poate avea totuși și un efect advers, deoarece unii oameni se vor afla într-o situație precară financiar ori vor avea de suferit destul de mult din punct de vedere al sănătății mentale. Cred că e important să nu fim naivi cu privire la urmările pe care această perioadă le va avea.
Eu personal m-am confruntat cu multe lucruri în această perioadă de izolare. Am întâmpinat dificultăți în a-mi găsi motivația și pasiunea de a lucra. Toate workshopurile mele despre cercetarea materialelor de la Designmuseum Danmark au fost anulate, iar expozițiile din primăvară amânate. Rutinele zilnice mi s-au schimbat, iar interesul meu pentru orice implica muncă dispăruse. A trebuit să mă axez pe familie, pe prieteni și sănătatea mea. M-am simțit rușinată pentru că nu mi-am putut găsi motivația de a face lucruri creative, deoarece există această presiune pe noi de a crea, de a regândi și de a reinventa constant ceea ce facem. Mi-a luat mult timp să accept faptul că nu e nevoie să reinventez roata doar pentru că sunt închisă în casă și că este în regulă să nu fiu inspirată în aceste momente. Știam totuși că la un moment dat îmi voi reveni, că îmi va reveni pasiunea și dorința de a crea noi proiecte și desigur că așa s-a și întâmplat.
5. Ce te aștepți să se întâmple în lumea designului, ca adaptare, reacție sau chiar ca răspuns la situația curentă? Ce speri tu să se întâmple?
Cred că vom vedea multe proiecte născute din pasiune în următorii ani. Proiectele vor exista datorită dorinței de a crea. Sper să ne amintim de această perioadă, să ne ajutesă gândim în continuare în afara tiparelor și să nu uităm ce prețuim cel mai mult.
6. Ce recomandări ai avea pentru o persoană creativă în această perioadă de distanțare socială și izolare, în materie de activități, cărți, cursuri online ori alte resurse?
În timpul izolării mele în Copenhaga am simțit nevoia de a face ceva pentru sufletul și corpul meu. M-am simțit captivă, fără răsuflare și fără energie, așadar am început să mă plimb și să alerg zilnic. Corpul meu striga după atenție, așadar am hotărât să prioritizez această nevoie și să-mi ofer puțin timp pentru aer proaspăt în fiecare zi.
Apoi, m-am bucurat de podcastul și de revista „Emergence Magazine”, care vorbește despre conexiunea dintre ecologie, spiritualitate și cultura.
7. Crezi că pot fi constrângerile un îndemn sau chiar o necesitate pentru ca actul de creație să aibă loc?
Pentru mine, constrângerile reprezintă determinare. Încerc să le privesc ca pe ceva pozitiv. Mă provoacă să mă adaptez și să lucrez în moduri diferite față de cum o făceam în trecut. Astfel îmi pot reinventa procesul de lucru și pot crea noi rezultate. Ideea de a nu avea restricții – ceea ce ar însemna oportunitatea de a face orice – este copleșitoare. De aceea, îmi setez o serie de reguli în fiecare proiect pe care îl încep și încerc să-mi definesc cadrul în care lucrez.
8. Ce crezi că vor însemna în viitor Regândirea Materialelor, precum și Schimbarea?
În prezent, aceste concepte sunt foarte des vehiculate. Atât în design și artă, dar și în alte domenii: în politică, tehnologie, știință și cele adiacente științei. Desigur că acest lucru este un lucru bun, dar poate interveni în același timp riscul de a le dilua semnificația. Cred în importanța cuvintelor și cred că este responsabilitatea noastră – a designerilor, dar și a cetățenilor – de a fi critici cu privire la ce lăsăm în urmă.
O poți găsi pe Kathrine pe:
https://www.studiokbb.dk/
https://www.instagram.com/studiokbb/?hl=en
Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.
Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.
___________
Află mai multe despre expoziția Matters – Rethinking Materials aici.