Mergi la conţinutul principal
search

Prezențe internaționale la RDW 2020: Robin Ujfaluši

  • 21 Aprilie 2020
  • News

„Depinde foarte mult de noi dacă vom lăsa frica să ne copleșească sau dacă vom privi această perioadă ca pe o șansă de a face schimbări”

Alături de Qreator by IQOS, urma să lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care ar fi fost găzduite de spațiul Qreator by IQOS. 

Pentru că, în prezent, cel mai sigur pentru noi toți este să #stămacasă, dar și pentru că ne-am gândit să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții, am decis să expunem online aceste proiecte internaționale, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte. 

Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.

Pentru acest interviu am vorbit cu Robin Ujfaluši, Director al Centrului Ceh, despre expoziția Made in CZ / Found in RO, precum și despre adaptarea scenei culturale locale la schimbare.

Robin Ujfalusi

1. Cum s-a adaptat Centrul Ceh situației curente și cum reușești să-ți desfășori activitatea în această perioadă?
Este într-adevăr o perioadă plină de provocări pentru fiecare dintre noi. Evenimentele culturale depind de întâlnirile dintre oameni și interacțiune, așadar trebuie să căutăm alte metode, mai ales online. Pe de altă parte, ceea ce oferă unicitate acestei situații e faptul că percepția asupra distanțelor dintre noi practic a dispărut: nu contează dacă cineva locuiește la două blocuri de tine, în București sau undeva departe, în Praga. Distanța a devenit aceeași.

2. Ce pregătiți publicului vostru pentru această perioadă? Am văzut inițiativa cu filmele ce pot fi vizionate de acasă. Ce mai aveți plănuit și cum vă sunt afectate proiectele pe termen mediu sau lung?
Prezentăm mai mult online cultura cehă, dar împărtășim publicului și surse de inspirație din România și din străinătate, fie că țin de cultura, educația și inițiative civice legate de situația curentă. În afară de asta, încercăm să ne mutăm activitatea în online – interviuri video cu artiști, citirea unor pasaje scurte sau împărtășirea unor gânduri din partea unor scriitori. Căutăm de asemenea metode de a oferi ecranizări de filme, practică destul de populară pentru Centrul Ceh.

3. Pentru ediția de anul acesta a Romanian Design Week ne veți prezenta expoziția Made in CZ / Found in RO. Ne poți spune câteva lucruri despre proiect, de unde a pornit, ce-și propune și ce a determinat crearea sa? Știm de asemenea că a apărut și un album al acestei expoziții care a fost foarte apreciat. Povestește-ne despre componentele și etapele acestui proiect.
Ideea expoziției a pornit în 2017, când am făcut un call de obiecte produse în Cehoslovacia și Republica Cehă, pe care românii le aveau în casele lor. După ce am adunat peste 100 de obiecte, am organizat expoziția la Teatrul Național din București. Știam cu toții că societatea românească și cea cehă au multe în comun, iar cu acest proiect am dorit să subliniem prietenia dintre ele într-o notă personală – folosind bunuri de uz casnic pe care poate părinții sau bunicii le-au cumpărat în timpul vacanțelor din Cehoslovacia sau care au fost importate mulțumită parteneriatului economic dezvoltat de-a lungul timpului.
După această expoziție, am decis să creăm și un catalog numit Czechoslovak Home, care cuprinde câteva obiecte `made in CZ`, însoțite de eseuri despre contextul istoric în care au apărut, precum și despre industria designului de produs. Catalogul a fost finalist în competiția Cele mai frumoase cărți din 2019 și poate fi cumpărat.

4. Cum crezi că se va adapta lumea designului situației curente și ce schimbări crezi că va suferi, pe termen mediu sau chiar lung? Crezi că actuala criză poate fi o oportunitate pentru noi de a ne reevalua prioritățile, valorile și acțiunile?
Cred că nu putem ști cu certitudine dacă într-un an vom vedea această perioadă ca pe ceva intens, dar de scurtă durată sau dacă va deveni un moment esențial în viețile noastre, cu consecințe pe termen lung. Acest lucru e pe atât de fascinant pe cât e de înfricoșător. Cred însă că fiecare criză reprezintă și o oportunitate. Depinde foarte mult de noi dacă vom lăsa frica să ne copleșească sau dacă vom privi această perioadă ca pe o șansă de a face schimbări.
Pentru sfera culturală, inclusiv pentru design, reprezintă o adevărată provocare, întrucât mulți dintre oamenii din industrie sunt freelanceri și multe dintre activitățile lor se bazează pe o interacțiune directă, fizică cu ceilalți. Se poate lucra în acest context nou, dar nu în totalitate și mai ales nu pe termen lung.

5. Tema festivalului Romanian Design Week 2020 este SCHIMBAREA. Ce crezi/speri că va reprezenta SCHIMBAREA pentru tine și proiectele culturale pe care le desfășurați, dar și pentru comunitatea creativă locală? Cum crezi că va arăta scena culturală locală?
Pentru mine este fascinant să observ cât de ușor am fost capabili să ne mobilizăm și să ne schimbăm ca indivizi și societate într-o singură lună, în martie. Una dintre experiențele văzute în Cehia a fost faptul că purtarea unei măști a fost privită ca pe ceva ciudat la un moment dat, apoi, în trei zile, a ajuns în cealaltă extremă și a devenit o inițiativă de mobilizare pozitivă. Chiar dacă aceste schimbări au avantajele și dezavantajele lor, identificăm un potențial de schimbare și observăm cum ceva pe care-l percepeam ca fiind inimaginabil poate deveni o nouă realitate într-o perioadă scurtă de timp.
Una dintre aceste noi realități poate fi, de exemplu, aceea de a susține mai mult și cu regularitate scena culturală locală, precum și sectorul civic. Acest aspect depinde, desigur, de acțiunile sistematice ale statului, dar depinde și de noi, ca indivizi. Am văzut un astfel de exemplu în Praga: va avea loc în curând “Festival of Nothing”, o inițiativă de strângere de fonduri la scară largă, axată mai ales pe susținerea artei independente.

6. Ce recomandări ai pentru cititorii noștri în această perioadă de izolare, de la activități, cărți, site-uri, articole, filme?
Cred că e important să ne axăm pe activități care ne oferă suspans și satisfacție și mai puțin pe anumite cărți sau filme. Încerc să am activități care-mi fac plăcere, dar pentru care nu aveam suficient timp până acum, cum ar fi call-uri lungi cu prietenii sau rudele, să meditez sau să citesc cărți de ficțiune.
Dacă insiști cu o recomandare, este acest interviu care mi-a plăcut mult cu poetul ceh Petr Hruška, pe care îl avem tradus și în română pe site-ul Centrului Ceh.

Puteți urmări Centrul Ceh:
https://www.czech-it.ro/
https://www.facebook.com/centrulceh/
https://www.instagram.com/centrulceh/
https://www.instagram.com/protectpublicspace/


Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.

Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.

_________

Află mai multe despre expoziția Made in CZ / Found in RO aici.

Citește și interviul cu Adam Štěch, fondator OKOLO, care, la invitația Centrului Ceh, ar fi trebuit să susțină o conferință în cadrul programului DESIGN FLAGS.