Mergi la conţinutul principal
search

Înăuntru, proiectul semnat de Dume de Mestecat  și 441 Design Studio, face parte din expoziția Antifragile din cadrul Romanian Design Week

  • 24 August 2020
  • News

În așteptarea celei de-a opta ediții a Romanian Design Week, care va avea loc în perioada 11-20 septembrie, am decis să vă prezentăm o parte dintre proiectele ce vor putea fi văzute în expoziția Antifragile. Aceasta va prezenta noi preocupări din lumea designului, prin inițiative și proiecte care au contribuit pozitiv la situația actuală cauzată de pandemie.

Vorbim astăzi despre Înăuntru, un bloc pe Instagram pe care Dume de Mestecat și 441 Design Studio l-au construit în perioada izolării. Echipa a vrut să surprindă cum se simt oamenii pe interior, așa că au început să strângă povești crowdsourced și să le ilustreze, ca să arăte că nu suntem atât de singuri pe cât credem și că uneori semănăm - atunci când dansăm în case, când începem să ne preocupe plantele, când facem pâine cu maia crescută în bucătărie, când suferim sau când ne bucurăm.

Au vrut să arate că acea perioadă s-a reflectat diferit în fiecare dintre noi. Au deschis ferestrele și le-au dat oamenilor șansa să se uite în viețile celorlalți, ca să se regăsească în povești similare cu ale lor și să realizeze că întotdeauna ai de ales între a vedea asemănările sau a te concentra pe diferențe. 

Înăuntru

  1. Cum s-a născut ideea @inauntru și a cui a fost aceasta? Care este echipa căreia i se datorează?

Noi ne iubim tare mult și colaborăm pe tot felul de proiecte - 441 Design Studio fac creație grafică și design, iar noi, Dume de Mestecat, ne ocupăm de proiecte care implică strategie și creație, deci ne completăm la marele fix. Perioada de pandemie ne-a prins împreună și speriați - pentru că e uman să simți asta când proiectele zgomotoase se transformă în liniște. Și ca să nu ne mai simțim așa, am decis să facem ceva care să ne dea un sens și să ne aducă bucurie - și nouă, și celorlalți. Laura avea mai de mult o carte nescrisă în cap, una despre viețile oamenilor care stau în același bloc. Am reinterpretat-o luând în considerare contextul și așa a apărut Înăuntru pe Instagram - fiindcă locuiam toți în aceeași stare de anxietate și de confuzie, dar în apartamente diferite. 

  1. Cum ați simțit experiența statului acasă din poveștile primite?

Am stat acasă, dar nu am stat în loc. Oamenii au găsit lucruri de făcut, s-au întors la proiecte abandonate, s-au întors la ei înșiși, au descoperit că uneori a fi singur în casă nu înseamnă că ești singur în general. Am descoperit că eram norocoși, dar că nu o știam. Și ne-a surprins să vedem cum s-a schimbat relația oamenilor cu ceea ce reprezintă ‘casa’ - a devenit literalmente refugiu, nu doar spațiul din care plecam și în care ne întorceam serile. Ca întotdeauna, au fost zile și zile - unele mai bune, altele mai puțin bune. Ce ne-a surprins e că oamenii au fost dispuși să se arate așa cum sunt. Poate că cea mai mișto chestie pe care am aflat-o e chiar asta: suntem cel mai puternici atunci când suntem vulnerabili. 

  1. Care a fost cea mai surprinzătoare poveste pe care ați primit-o?

Au fost multe povești care ne-au furat reacții de tot felul. Ne-a frânt inima povestea Anei Mica, din apartamentul 19, care a trecut prin niște momente inimaginabil de grele. Ne-au pus pe gânduri poveștile domnului Nicu, din apartamentul 28 și a lui nea Leonte, din apartamentul 5 - poate fiindcă uneori avem impresia că viețile vârstnicilor sunt plictisitoare, când de fapt nu e deloc așa. Ne-a făcut să privim în urmă cu nostalgie, la momentul BAC-ului, povestea Danei, din apartamentul 49. Dar mai surprinzătoare a fost concluzia care a bătut la ușa tuturor apartamentelor: că distanța e mai degrabă ceva ce întreținem noi decât ceva ce există pe bune, mai ales atunci când trecem toți prin același întuneric. 

Înăuntru

  1. Proiectul este final sau așteptăm o continuare?

Nu știm. Ne-ar plăcea să continuăm cumva, dar dacă asta înseamnă să ne-ntoarcem la izolare, atunci am prefera să ne oprim aici. 

  1. Ce alte proiecte/ reacții ale creativilor locali sau internaționali ați apreciat în perioada asta?

Ne-au plăcut super mult campaniile făcute de Heineken în perioada aceasta. Foarte umane și fun și insightful. Mai departe de zona brandurilor, ne-au bucurat toate festivalurile de film care au avut ediții digitale, toată regruparea din lumea teatrului, toate tururile virtuale de muzeu. Am avut unde să ieșim, chiar și-așa, blocați în case. 

  1. La ce proiecte lucrați în prezent?

That’s for us to know and for you to find out. Dar ca să nu fim misterioase degeaba, momentan am luat o mică pauză publicitară. :)) 

  1. Cum vă imaginați că va arăta lumea peste 5 ani? Cât de mult vom fi învățat din această criză?

Fricile ne arată cine suntem. Și majoritatea celor pe care îi știm nu s-au temut pentru ei, ci pentru cei dragi lor, fie că făceau parte din categoriile vulnerabile sau nu: părinți, copii, bunici, oameni cu anumite afecțiuni. Dacă ne-am temut suficient de mult pentru ei încât să-i protejăm, poate că în cinci ani de-acum încolo ne vom teme suficient de mult încât să schimbăm ceva în bine, orice, pentru ei.

Avem nevoie să înțelegem că suntem toți în asta: în lume, în pandemie, în bloc. Pandemia a evidențiat mai mult ca niciodată rolul comunității, rolul ‘celorlalți’- am ieșit pe video calls cu prietenii, am întrebat mai des ‘cum te simți?’ și am avut răbdare să ascultăm răspunsul până la capăt, cu empatie, de fiecare dată. Fiecare dintre noi e “celălalt” pentru cineva. Poate învățăm asta. 

 

Expoziția Antifragile va avea loc la Galeria Sector 1 (Combinatul Fondului Plastic) și va fi dezvoltată în parteneriat cu Zeppelin Design - Cosmina Goagea, Justin Baroncea, Constantin Goagea.

Romanian Design Week 2020, un eveniment prezentat de The Institute și UniCredit Bank, va dezvolta anul acesta o ediție specială, menită să evidențieze rolul esențial al designului în proiectarea unui viitor mai bun, într-o perioadă în care creativitatea a devenit mai importantă ca niciodată. Festivalul abordează SCHIMBAREA, temă anunțată încă de la începutul anului, actualizându-și discursul și proiectele prezentate în acord cu transformările și contribuțiile aduse de industriile creative în perioada pandemiei, sub titulatura CHANGE 2.0.