Pentru ediția de anul acesta a Romanian Design Week ne propusesem, alături de Qreator by IQOS, să lansăm o nouă categorie de evenimente. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care ar fi fost găzduite de spațiul Qreator by IQOS.
Pentru că, în prezent, cel mai sigur pentru noi toți este să #stămacasă, dar și pentru că ne-am gândit să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții, am decis ca pentru moment să expunem online aceste proiecte internaționale.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.
Astăzi vorbim despre una dintre expozițiile care poartă semnătura Institutului Maghiar din București (Institutul Balassi) și care reunește lucrările designerilor finaliști la concursul pentru alegerea uniformelor sportivilor maghiari care urmau să participe la Jocurile Olimpice de la Tokyo. De asemenea, facem cunoștință cu Tomcsányi Dóri, unul dintre designeri.
La anunțul privind concursul de creare a designului uniformelor pentru sportivii participanți la Jocurile Olimpice de la Tokyo, lansat de Comitetului Olimpic din Ungaria (MOB), au răspuns opt designeri de modă. Cerințele concursului cereau ca uniformele să transmită un mesaj al culturii maghiare într-un mod contemporan și să fie ușor de purtat pentru sportivi în orice fel de situație.
În finală au ajuns trei designeri de modă: Tomcsányi Dóri, Nanushka și Nubu, câștigătoarea concursului.
Mai multe despre Tomcsányi Dóri, unul dintre designerii finaliști în concurs, aflăm din interviul de mai jos, realizat de Stilblog, un blog de design și stil din Ungaria. Ea este fondator al Garden Studio și profesoară la Universitatea de Artă Moholy-Nagy (MOME) din Budapesta, la secția de design textil.
______
„Nu este o surpriză că evenimentele ultimelor săptămâni au pus într-o situație nemiloasă pe cei care au afaceri mici și mijlocii, printre care se numără și actorii industriei de design și modă, care în prezent se luptă pentru a supraviețui. TOMCSÁNYI Dóri este una dintre figurile definitorii ale modei contemporane din Ungaria. Ea ne povestește despre speranțele situației actuale, despre strategii de supraviețuire și despre abordările de design sustenabil în educația universitară.
1. Ce faci Dóri, cum te simți, cât de mult ești afectată de situația cauzată de această epidemie?
Eu sunt bine și sunt în siguranță, sănătoasă. Și eu și Mimi (fiica de 7 ani) încercăm să ne obișnuim că trebuie să stăm acasă și să ne bucurăm de timpul petrecut împreună.
2. Cum vă petreceți timpul între cei patru pereți? Nu poate fi ușor să stai închisă cu un copil mic, mai ales în condițiile în care continui să te ocupi de magazin și atelier…
Degeaba sunt acasă, am nenumărate lucruri de făcut. Înainte de masă fac temele cu Mimi, învățăm împreună, muncesc, facem yoga, ne jucăm, fac cursuri și țin examene online cu studenții mei, gătesc, spăl vasele. Să fiu sinceră, sunt foarte ocupată și zilele trec mai repede decât mă așteptam. Cred că singurătatea ar fi inamicul cel mai mare, dar nu îmi fac griji în această privință. Eu mă număr printre cei norocoși care au cu cine să stea în această perioadă de carantină.
3. Cum ți s-au schimbat zilele în săptămânile trecute? Ce s-a întâmplat cu Garden Studio?
Din păcate a trebuit să închid magazinul. Noi muncim în continuare și facem tot posibilul să nu disponibilizăm pe nimeni și să trecem de această perioadă grea pentru toată lumea.
4. Ați fost nevoiți să restructurați în mare măsură producția pentru marca Tomcsányi. A fost ușor să faceți această schimbare? Care este strategia actuală?
Gândul meu inițial a fost ca oricine intră în Garden să primească o mască și astfel să poată să se uite în magazin liniștit. Măștile acestea le facem din materiale organice, resturile rămase la croire și le asamblăm în patru straturi. Cum am făcut acest anunț au și început să vină numeroși oameni în magazin și măștile se terminau la 30 de minute după ce deschideam magazinul. Și oamenii veneau încontinuu. Asta era foarte periculos în condițiile date, așa că am închis magazinul. Interesul pentru haine a dispărut în totalitate. În schimb, am început să primim zeci de mailuri în legătură cu măștile. Am primit foarte multe comenzi, dar am primit și donații, din care și noi la rândul nostru am putut să ajutăm o altă asociație, care confecționa măști pentru medici. Datorită acestor donații am putut să ajutăm până acum sistemul de sănătate cu 250 de măști medicale. La un moment dat m-am speriat că ne va controla fiscul, așa că ne-am oprit să mai primim donații și comercializăm măștile în webshopul nostru, ca să putem să le vindem legal. Pentru asta sunt foarte des criticată, dar nu mă las afectată de aceste manifestări pline de ură, pentru că la finalul zilei am un sentiment de satisfacție că pot să asigur colegilor mei un loc de muncă plătit, nu îi las de izbeliște și nu cresc numărul șomerilor.
5. Cum poți să îți faci planuri de viitor într-o astfel de perioadă incertă?
Nu pot. Cu studenții din ultimul an de la MOME sunt într-un dialog continuu, încercăm să ne dăm seama în ce direcție va evolua sectorul nostru. Știm că va urma o perioadă de criză economică, care nu va ocoli nicio afacere. În prezent, pentru sectorul nostru, nu s-a anunțat o reducere sau amânare de taxe, așa că datoriile noastre sunt la fel ca atunci când aveam venit constant (și nici atunci nu stăteam bine). Încercăm să fim optimiști, să ne apropiem de ceilalți din jurul nostru cu iubire și să fim alături unii de ceilalți, pentru că în prezent aceasta este singura sursă de putere pentru a rezista.
6. De câțiva ani buni ești profesoară la secția de design textil la MOME. Care sunt impresiile tale în legătură cu atitudinea studenților față de sustenabilitate și abordarea eco-friendly? În discursul universitar este acest aspect o cerință?
Este o cerință. De exemplu, la cursurile lui PAIS Panni, studenții din anul întâi au avut proiecte speciale construite în jurul sustenabilității. Cred că în educația de designer acest aspect este obligatoriu. Eu am o clasă de absolvenți și toți își fac colecțiile de diplomă în spiritul sustenabilității, iar noi, profesorii, avem obligația să îi învățăm să gândească responsabil. Din fericire la MOME aceasta este o cerință și universitatea sprijină designul sustenabil 100%. Pentru cei care lucrează acum la colecțiile de diplomă este deopotrivă o perioadă foarte grea, deoarece universitatea s-a închis și nu pot să-și confecționeze colecțiile. Ei deja vor trebui să fie sustenabili, pentru că examenul de diplomă va fi digital în totalitate (desene, ilustrații, fotografii etc.). În același timp mie asta mi se pare o provocare interesantă și sunt foarte curioasă ce rezultate vom avea. Și asta nu este doar situația din Ungaria, de la Saint Martins până la Parsons toți fac la fel acum. Asta probabil va genera o schimbare și pe termen lung.
7. Ce crezi, o epidemie de acestă mărime (cu toate urmările economice posibile) este o presiune destul de mare ca noi, consumatorii, să ne schimbăm preferințele și să ne raționalizăm oarecum obiceiurile de consum? Cum crezi că situația prezentă va influența industria modei?
Eu cred că actorii din marea industrie a fast fashion-ului vor supraviețui. Noi, consumatorii, va trebui să decidem dacă vrem produsele lor. Eu văd în jurul meu că oamenii încep să înțeleagă că producția mică, locală, reprezintă o valoare și am încredere că acest sector va fi tot mai sprijinit de consumatori.
8. Cunoscându-ți cumpărătorii, care este opinia ta: cât sunt de conștienți cumpărătorii din Ungaria și cât de mult apreciază produsele fabricate local, în serie mică? Pe piața din străinătate aveți o situație mai ușoară?
Din păcate asta nu este o întrebare. 70% din veniturile noastre provin din vânzările în străinătate. Acum și asta s-a oprit în totalitate. Avem un grup de cumpărători din Ungaria care ne sprijină foarte mult, pentru că le plac hainele noastre, dar din păcate ei sunt foarte puțini și nu prea a crescut numărul lor în ultimii 8 ani.
9. Dacă se termină această perioadă cum ai dori să lucrezi în viitor? Care ar fi modelul ideal de funcționare pentru tine și pentru brandul tău?
Aș dori să rămân același atelier mic de producție. Nu aș dori să mă concentrez pe venit sau pe creșterea de venit, ci pe actul de creație. Acest focus s-a schimbat mult în ultima vreme și am petrecut mai mult timp ca manager decât cu creația în sine. Îmi doresc să îmi încetinesc ritmul, să îmi regândesc strategia și să îmi continui afacerea în mod sustenabil. Cred că accentul este pe continuare. Nu vreau să fac altceva, ador că creez rochii.
10. Ce strategie ai pentru a-ți păstra buna dispoziție și ce le recomanzi cititorilor noștri?
Prieteni! Facetime! În fiecare seară ne întâlnim virtual cu prietenii noștri și ne distrăm prin tot felul de jocuri online. Ne amuză și este antidotul perfect al anxietății.
Interviu realizat de Hoffmann Petra pentru stilblog.hu.
_______
Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.
Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.
Expoziție prezentă în cadrul Design Flags cu sprijinul Institutului Maghiar din București (Institutul Balassi).
Institutul Maghiar din București şi-a deschis porţile pentru publicul bucureştean în 1992. Institutul îşi propune ca prin manifestările sale să întărească şi să lărgească relaţiile culturale dintre România şi Ungaria. Aceste manifestări se extind pe toate domeniile artistice din cultura maghiară contemporană: expoziţii de artă plastică, concerte din diferite stiluri muzicale (clasic, jazz, popular) dialoguri şi dezbateri în cadrul unor mese rotunde, spectacole teatrale, filme, activităţi pentru copii şi serate de dansuri populare. Multe din manifestările centrului se organizează şi în diferite oraşe ale României.
Îi puteți urmări pe:
http://www.bukarest.balassiintezet.hu/ro/
https://www.facebook.com/InstitutulMaghiar
https://www.instagram.com/balassibucharest
______
Institutul Maghiar din București prezintă în cadrul Design Flags și expoziția Afișul Maghiar. Check it out!