„Designul va găsi în continuare puterea de a se recupera, doar că se va reinventa și se va adapta, va fi mai durabil și mai atent la nevoile omului.”
Ediția RDW 2020 a fost gândită și construită, pentru prima dată, în jurul unei singure teme: SCHIMBAREA*CHANGE, obiectivul fiind de a chestiona rolul designului în prezent, dar și impactul acestuia asupra unui viitor mai bun. Astăzi, când ne confruntăm cu o pandemie, SCHIMBAREA a căpătat noi valențe.
Am decis astfel să facem o serie de interviuri în care să împărtășim comunității online cum se adaptează designerii și arhitecții la situația actuală.
Alexandru Floarea este un tânăr designer din Iaşi. Activitatea sa este strâns legată de latura artistică şi de relaţia creaţie-creator, considerând astfel manifestările sale o formă de rezistență creatoare faţă de un sistem alert şi devorator. Creațiile sale nu au doar finalitatea unui produs de design vestimentar, ci și ascund de cele mai multe ori în tehnica lor conceptul și articulează prin culoare și formă răspunsuri cu privire la modul în care acesta gândește și explorează lumea sa interioară.
Colecția vestimentară KIKIMRA, semnată de Alexandru, poate fi văzută în expoziția tematică CHANGE, din cadrul Romanian Design Week 2020, care se mută momentan pe canalele noastre de social media.
1. Ce înseamnă pentru tine SCHIMBARE (astăzi)?
Schimbare pentru mine astăzi înseamnă adaptarea la situație și la noile norme care mă pot ajuta pe mine și pe cei din jur. Eu tind să cred că situația asta face parte din schimbarea și evoluția noastră. Astfel o simplă privire asupra istoriei dezvăluie că crizele și calamitățile au creat continuu scena schimbării și de multe ori spre bine.
2. Cum este designul în izolare? Și cum crezi că va rezista el?
Designul în izolare este mai complex, acordându-i mai mult timp de gândire și de realizare, sistemul nemaifiind atât de alert și presant. Cred că designul va rezista cum a rezistat de-a lungul timpurilor, chiar și în ciuda declinului, designul va găsi în continuare puterea de a se recupera, doar că se va reinventa și se va adapta, va fi mai durabil și mai atent la nevoile omului.
3. Ai deja inițiative/proiecte sau adaptări la noua situație despre care vrei să ne povestești?
Proiectele mele nu sunt adaptate la noua situație, dar mă bucur să văd că multe firme s-au adaptat și au oferit ajutorul societății.
4. Cum arată și ce înseamnă spațiul de lucru al unui designer astăzi?
Spațiul de lucru este locul în care abia aștept să ajung și din care îmi este greu să plec. Este spațiul unde experimentez, unde îmi materializez ideile. Dar adaptându-mă la norme, partea vitală din atelier am mutat-o acasă. Faptul că majoritatea produselor din proiectele actuale sunt lucrate manual și nu necesită utilaje numeroase a fost un avantaj și mi-a permis să rămân cât mai mult posibil în izolare, dar în același timp să îmi pot continua proiectele la care lucrez.
5. Ce resurse recomanzi unui designer în izolare (cărți, filme, site-uri, activități, idei)? Ce ar trebui să facă cu acest timp?
Fiecare dintre noi are o linie estetică în care își găsește resursele de inspirație, resurse care îl ajută la întreg procesul creativ. Circumstanțele de astăzi au făcut accesibile nenumărate resurse care pot fi accesate gratuit, astfel dezvoltându-ne multilateral stând acasă. În acest mod putem face un tur virtual prin diverse muzee sau sa parcurgem cursuri online pe futurelearn.com. Ar trebui să valorificăm acest „timp liber", fiecare deja având la discreția proprie în ce direcție, fie că vom continua proiectele inițiate sau vom da naștere la noi idei.
6. Cum crezi că vei aborda practica și munca ta de acum încolo? Crezi că va fi influențată de situația actuală?
În domeniul modei nu pot spune că fac parte din „mainstream”, sunt mai bine spus un „outsider” care produce în cantități mici, local, urmărind reutilizarea unor resurse. De aceea situația dată nu cred că va avea un impact mare asupra modului în care lucrez. Sunt sigur că o voi face în continuare cu același interes și devotament ca și până acum, punând accent pe concept și sustenabilitate.
7. Ce ai vrea să schimbi și ce speri că se va schimba în această industrie, la nivel local sau/și mondial?
Vorbind de domeniul designului vestimentar, cred că sunt necesare schimbări majore. Mi-aș dori ca industria modei ajunsă la un nivel foarte alert să încetinească, să devină mai responsabilă și să înțeleagă că nu este necesar un număr atât de mare de colecții per an la un interval de timp atât de scurt. Cât și consumatorii să fie mai stricți și mai responsabili față de ceea ce achiziționează. Sunt convins că schimbări o să aibă loc atât la nivel local cât și mondial nu doar din cauza crizei pandemice, cât și a celei economice. Dar rămâne de văzut ce se va schimba și cum vor evolua lucrurile.
8. Ce speri să vezi la RDW 2021?
De-a lungul timpului am fost impresionat de tot ce a însemnat Romanian Design Week, unde mi-a făcut o deosebită plăcere să particip, unde am descoperit foarte mulți oameni talentați, devotați și productivi, oameni care au ceva de spus în industria creativă românească și nu numai. Ediția din 2021 cu siguranță va fi în continuare o ediție în care voi putea găsi inspirație, creativitate, oameni și proiecte noi.
9. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
Cred că cea mai importantă lecție pe care o putem extrage din această situație este că viața e atât de efemeră și că ar trebui să profităm de timpul care îl avem și să-l fructificăm în interes comunitar și personal. Să fim mai atenți la micile detalii ale vieții cărora nu le acordăm suficientă importanță în agitația de zi cu zi.